Het einde van het jaar is in zicht en wat een bijzonder jaar is dit geweest. Graag willen wij met onze leden op de vooravond van het nieuwe jaar de verwachtingen bespreken voor 2021 op de verschillende thema’s die ons bezig houden.

In kleine groepen gaan we met elkaar in gesprek over diverse onderwerpen binnen slimme mobiliteit en duurzame logistiek. De Vooravond van… is op diverse dagen van 17.00 -18.00 uur. De sessies zullen digitaal plaatsvinden via Microsoft Teams.

Hoe werkt het?

Onderstaand vind je een overzicht van de thema’s. We nemen contact met je op om de thema’s kort toe te lichten en te kijken welk thema relevant voor jou is. Mocht je je al gelijk aan willen melden dan kan dat via het inschrijfformulier. Zit jouw thema er niet bij? Dan kun je ook zelf een thema opgeven.

De thema’s:

De Vooravond van micromobiliteit en micrologistiek

De traditionele indeling van de openbare ruimte, die gedomineerd wordt door het gebruik van de auto, vraagt om een herziening. Maar hoe ziet deze herziening eruit? Met welke ontwikkelingen binnen de mobiliteit hebben we precies te maken, welke belangen spelen een rol en welke kansen en uitdagingen vloeien hier uit voort?

Data: 23 november, 8 december, 17 december

De Vooravond van slimme toegang tot de stad (CIXS)

Vanuit verschillende kanten wordt onderzocht hoe we de schaarse ruimte zo goed mogelijk kunnen benutten. Iedereen wil toegang tot de stad goed geregeld hebben, maar er zijn verschillende perspectieven. Gelet op de verschillende perspectieven, hebben we een oplossing in zicht, waarbij de verschillende belangen beter tot hun recht komen dan bij een centrale database waarin alle wegbeheerders hun informatie kwijt kunnen en gebruikers daar hun informatie ophalen. We noemen dit alternatief CIXS: cooperative intelligent access. We willen nu met elkaar dit idee omzetten naar de praktijk; gezamenlijk ontdekken hoe we zo’n architectuur kunnen vormgeven, en dan naar een praktijkproef kunnen komen.

Data: 26 november, 14 december

De vooravond van AIM for MaaS

AIM for MaaS is een project om samen met een aantal andere organisaties tot een voorstel te komen om 1 miljoen bestaande auto’s uit te rusten met technologie om datadelen, ritdelen, en autodelen laagdrempelig (op peer to peer basis) mogelijk te maken. Hiermee wordt autoverkeer ook binnen het MaaS-concept gebracht, en wordt een nauwere aansluiting op het OV gecreëerd. Consumenten kiezen ervoor om hieraan deel te nemen doordat AIM for MaaS reiskosten verlaagt en/of het gebruikers gemak verhoogt.

Data: 24 november, 12 december

De Vooravond van de Smart Mobility Embassy: kansen in China

China geeft prioriteit aan elektrische voertuigen in haar herstelplannen, met een uitgebreid subsidiebeleid en intensieve investeringen in de laadinfrastructuur. Betekent dit ook een versnelling van de komst van de Chinese markt in het Europese straatbeeld? Hoe bereiden wij ons als Nederland in het publieke private mobiliteitsdomein voor op de komst van de Chinese voertuigen?
De Smart Mobility Embassy organiseert deze Vooravond om met een holistische blik te kijken naar de ontwikkelingen van de Chinese voertuigen op de Nederlandse markt. Wat kunnen wij leren van de mogelijkheden van nieuwe partijen om daarmee een nieuwe economie te kunnen bouwen?

Data: 25 november, 8 december

De vooravond van Urban Air Mobility
Vanaf 2021 zal de nieuwe regelgeving van de Europese Commissie over drones van kracht zijn. Gaat dit het vliegwiel zijn voor drones en de praktische toepassingen? En als we dan ook nog verder gaan kijken dan 2021, kunnen we binnenkort dan binnenkort in plaats van de trein ook een drone-taxi pakken van Den Haag naar Rotterdam? Welke drone-dromen komen wel uit en welke niet? Welke toepassingen gaan we als maatschappij daadwerkelijk gebruiken?
Data: 25 november, 14 december
Carbon Border Adjustment System
Een ogenschijnlijk klein, maar o zo belangrijk onderdeel van de plannen van de Europese Commissie is het zogenaamde Carbon Border Adjustment Mechanism: hoe ga je de Europese industrie beschermen als die investeert in CO2-arme productie tegen “vieze” maar goedkopere import? Het belang is met stip gestegen na de “corona-top” van 750 miljard. Nederland gaat er als Gateway to Europe veel mee te maken krijgen, en wij (Connekt/Lean&Green/Topsector Logistiek) brengen veel kennis in. Hoe zit het in elkaar, waarom zitten we vooraan?
Datum: 7 december